Popular Post

Sunday, July 15, 2012

Triple Filter Test from Socrates


Experience is a wonderful thing, it enables you to recognize a mistake every time you repeat it. 

In ancient Greece, Socrates was reputed to hold knowledge in high esteem. 

One day an acquaintance met the great philosopher and said, "Do you know what I just heard about your friend?" 

"Hold on a minute," Socrates replied. 

"Before telling me anything I'd like you to pass a little test. It's called the Triple Filter Test." 

"Triple filter?" 

"That's right," Socrates continued. 

"Before you talk to me about my friend, it might be a good idea to take a moment and filter what you're going to say. That's why I call it the triple filter test. The first filter is Truth. Have you made absolutely sure that what you are about to tell me is true?" 

"No," the man said, 

"actually I just heard about it and..." 

"All right," said Socrates. 

"So you don't really know if it's true or not. Now let's try the second filter, the filter of goodness. Is what you are about to tell me about my friend something good?" 

"No, on the contrary..." 

"So," Socrates continued, "you want to tell me something bad about him, but you're not certain it's true. You may still pass the test though, because there's one filter left: the filter of usefulness. Is what you want to tell me about my friend going to be useful to me?" 

"No, not really." 

"Well," concluded Socrates, "if what you want to tell me is neither true nor good nor even useful, THEN why tell it to me at all?"

=====================================================================


Pengalaman adalah hal yang menakjubkan, memungkinkan Anda untuk mengenali kesalahan setiap kali Anda mengulanginya.

Pada masa Yunani kuno, Socrates terkenal memiliki pengetahuan yang dihargai. 

Suatu hari seorang kenalan bertemu dengan filsuf besar itu dan berkata, "Apakah anda tahu apa yang aku dengar tentang teman Anda?" 

"Tunggu sebentar," jawab Socrates. 

"Sebelum mengatakan apapun yang saya ingin anda lulus tes kecil ada yang disebut Triple Filter Tes.."

"Triple filter?" 

"Ya benar," lanjut Socrates. 

"Sebelum Anda berbicara kepada saya tentang teman saya, mungkin ide yang baik untuk mengambil waktu sejenak dan menyaring apa yang akan Anda katakan Itulah mengapa saya menyebutnya tes saringan tiga. Filter pertama adalah Kebenaran. Apakah Anda sangat yakin bahwa apa yang akan Anda katakan itu benar? "

"Tidak," kata pria itu, 

"sebenarnya saya baru saja mendengar tentang hal itu dan ..." 

"Baiklah," kata Socrates. 

"Jadi Anda tidak benar-benar tahu apakah itu benar atau tidak. Sekarang mari kita coba saringan kedua, saringan kebaikan. Apakah yang akan Anda ceritakan pada saya tentang teman saya adalah sesuatu yang baik ?" 

"Tidak, sebaliknya ..." 

"Jadi," Socrates melanjutkan, "Anda ingin mengatakan sesuatu padaku hal buruk tentang dia, tapi Anda tidak yakin itu benar. Anda masih bisa lulus ujian meskipun, karena masih ada satu filter tersisa: Filter kegunaan Apakah apa yang Anda ingin beritahukan kepada saya tentang teman saya akan berguna bagi saya? "

"Tidak, tidak juga." 

"Baik," Socrates menyimpulkan, "Jika apa yang ingin Anda katakan bukan benar atau baik atau bahkan berguna, LALU mengapa anda ingin bicarakan dengan saya ?"

No comments:

Post a Comment